Както сусаменото семе е пълно с масло, така и природата на ума е проникната от изначална мъдрост, върховна и самовъзникваща, която се съдържа в нея като младежкото тяло във ваза. Последното обаче е сковано и затруднено от обикновените агрегати, елементите и сетивните полета, карма и негативни емоции. Естественото сияйно тяло на мъдростта, многоцветните светлини, изначалната мъдрост и висшата реалност са затъмнени, в резултат на което съществата не успяват да видят каква в действителност е тяхната истинска природа. Въпреки това, благодарение на основните инструкции на (най-висшата атийога) върховното средство, дори обикновени хора могат да зърнат тази природа – своята собствена самовъзникваща изначална мъдрост – в сиянието, което е спонтанно присъстващо. По този начин решаващият момент на тьогал, пътят на „спонтанното присъствие”, е самовъзникващата изначална мъдрост, която тук е обозначена със сричката Хум.
Думите страна на Орджен се отнасят за „лампата на сърцето от плът”84. Тибетската частица в родителен падеж gyi (преведена на английски с върху) обозначава връзката между „лампата на сърцето от плът” и младежкото тяло във ваза, с други думи, сияйната есенция на изначалната мъдрост в центъра на сърцето. Запад посочва, че това е затънало (nub) в агрегата на ваджра-тялото – в смисъл, че обитава в него. Сияйната есенция на изначалната мъдрост е вътрешния простор. Север тук е разбрано в смисъл на чистота (byang), отнася се за външния простор, а именно безоблачното небе. Ръбът, или границата, е мястото, където се срещат двата простора. Това е „светлината на водното ласо за далечен улов“85, пътят на вътрешната визуална сила на усещането, благодарение на което в чистото небе на външния простор възниква „светлината на съвършения чист простор”86, синя и прозрачна, изпълнена с нишки от дъги и украсена с ярки дискове от светлина, подобни на огледала. Когато се свикне с това, „лампата на пустия диск от светлина”87 ще се появи, ярко червена, кръгла и ясна, отразяваща конфигурациите, които се виждат на повърхността на басейн, когато в него е хвърлен камък. Последните две светлини са обозначени с думата лотос. Лотосовият цвят, който е безупречен, символизира безупречната сфера на Дармадату, съвършеният чист простор на майката, който е като неизмерим дворец.
Чашката на плодника представлява сиянието на осъзнатостта, ваджра нишките, свързани помежду си и извити като златен синджир или наниз от перли, или още като сплетена конска грива. Тези подвижни конфигурации и дискове от светлина са сиянието на „светлината на самовъзникващото познание”88, естествената светлина на мъдростта на осъзнатостта. Думата стъбло показва, че когато, в съответствие с главните инструкции по пътя на тьогал, трите врати се оставят в естественото си състояние и се концентрираме силно върху трите ключови точки на тази практика89, осъзнатостта ще бъде в своето естествено, непринудено състояние, свободно от мисли, и неговото сияние ще бъде „затворено” в границите на пространството. С други думи, чрез концентрацията върху тези ключови точки пустотата с осъзнатост ще стане съвършено устойчива. Поставя се основата на необикновена стабилност на пустотата с осъзнатост посредством три вида неподвижност90; ще се провери неговото измерение чрез трите вида покой91 и ще се затвърди посредством трите постижения92. По този начин практикуващият ще има непосредствено директно преживяване (на пустотата с осъзнатост), без да е зависим от концептуалния ум. И въз основа на тези методи четирите вида уверена сигурност постепенно ще нарастват отвътре.93
Като начало практикуващият ще усъвършенства удивителните преживявания на трите видения: „директно възприятие на абсолютната реалност”, „усилване на преживяването” и „връхна точка на осъзнатостта”. След това идва четвъртото видение – „разтваряне (на феномените) в абсолютната реалност”94. Това е върховно майсторство, нивото но Великия Ваджрадара, постигнато без затруднения в този живот. В този момент умът е неразличим от изначалния защитник Буда Самантабадра, неразличим от самовъзникващия Пема Тодренгцал – „Могъщ Лотос Увенчан с венци от черепи”. Ето защо в молитвата се заявява „ти си известен като Родения от Лотос“.
Когато сиянието на пустотата с осъзнатост се стабилизира по този начин, самовъзникващата изначална мъдрост почива в състояние на равновесие в естественото сияние на „светлината на самовъзникващото познание”. Въпреки че не помръдва от това състояние, творческата сила, представена като лъчи на дъга, по-големи и по-малки светлинни дискове и т.н. (с други думи кръг на множество на дакини), се движи през пространството и заобгражда изначалната мъдрост. Тези проявления са много ярки и подвижни и преживяването им естествено се засилва. Всички тези сияйни проявления са самото сияние на самовъзникващата осъзнатост. Почивайки във възгледа на изначалната чистота – спонтанният поток, който е свеж, удобен и естествено свободен – без никога да се отделяме от четирите метода за „оставяне на нещата такива, каквито са”95, се целим в самото сърце на проявленията от сияйност. И това е изразено с думите „следвайки по твоите стъпки“.
Посредством такава практика всички проявления на феномените, породени от нечистата кармична енергия на вятъра, ще бъдат пречистени в простора на неразрушимата изначална мъдрост. Така ще бъде постигнато ваджра-тяло, тяло-дъга отвъд всяко пренасяне. Това е значението на думите „се моля да дойдеш, за да предадеш своята благословия“.
Този път е непознат дори и в най-тайните майчини тантри и останалите свещени книги на анутара. Той е дълбоко скрит. Наистина, този път е без име дори в текстовете, принадлежащи към външните и вътрешните цикли на Великото Съвършенство. Това е най-съкровения път на сърдечната същност на сияйността. Негова специфична характеристика е директното реализиране на самото истинско Просветление, проявено като Пътя. Този път е напълно ненадминат. Той е изцяло без замърсяване96 и носи в този живот изключително бързо и лесно върховно постижение. Това е смисълът на Гуру Падма Сидхи в мантрата. А Хум, спонтанно проявената коренна сричка на просветления ум, е израз на удивление и страхопочитание.
Тантрата на Великото Съвършенство „Възгледът: Съвършената Дълбочина на Изначалната мъдрост”97 казва:
Тази самовъзникваща същност от самото начало е вътре в нас,
Възниква не поради причини, без да е причинена от условия.
Отвъд всяко усилие, това е изначална мъдрост, самовъзникваща като Дармакая.
Бъди сигурен в това!
А тантрата „Самовъзникваща осъзнатост ” казва:
Осъзнатост, лишена от мисли, е Дармакая;
Осъзнатост, безпрепятствена яснота, е Самбогакая;
Осъзнатост, възникваща в каквато и да е форма, е Нирманакая.
И още:
Каква заблуда може да има в непроменяемата Бодичита?
Незаблудената Бодичита присъства напълно във всички блуждаещи.
Същността на Просветлението е равна на всички Буди.
Светлината на осъзнатостта, която се разкрива в самопроявяващата се сияйност,
Пребивава във всяко същество, но е възпрепятствана,
Скрита от себе си, за всички, които нямат средствата.
Това е възвишеният ум на всички Буди от минало, настояще и бъдеще,
Пребивава във всеки Буда, неподвижно и равномерно…
Умът на съвършения Буда
Пребивава в умовете на живите същества
В лика на каите и мъдростите.
В самият център на сърцето,
Не по-голям от сусамено или синапено семенце,
Той пребивава нероден и съвършен…
Казано е, че коренът на всички Буди
Е осъзнатост, свободна от мисли.
Перфектните очи на всички Буди
Са известни като четирите светлини.
И още:
Да видиш самовъзникващия ум на мъдрост на Просветлението
Значи просто да съзреш осъзнатостта
С неподвижни очи, без разсейване
И без участие на каквито и да е пречещи мисли.
По този начин ще видиш собствената си осъзнатост…
Манджушри, Благородна Слава, съвършена блажена форма,
Е съвършената изначална мъдрост, надарена с петте светлини.
Неоцветена Дармакая, той е благороден.
Неделим от мандалата, той е славен –
Благороден, защото проявленията са неговото собствено излъчване,
Прославен с изчистването на цялото невежество.
Благороден, озарен от яркостта на четирите светлини,
Прославен с безвременна сияйност.
И още:
Манджушри, върховно познание,
Изначална мъдрост, необятно сияние,
От когото произлиза светлина, в която всички неща се познават в същина:
Казано е, че всичко това е могъщата мандала на Манджушри.
Манджушри, проявление на изначалната мъдрост –
Както и да се види, така се и проявява!
Манджушри наистина надминава всички неща,
Съвършеният Манджушри е изначалната мъдрост.
Тази мъдрост е единственото му око, лишено от недостатъци,
Надарен с тяло на мъдростта, той е Татагата.
В „Рецитиране на Имената на Манджушри”98 се казва:
Липсата на форма е най-добрата и върховна форма;
Тъй като всичко, което има форма, е творение на ума.
Формите са славата на възприятието –
Манджушри е носителят на отражения, всяко едно…
Възникнал от пространството, той е самовъзникнал,
Пламтящият огън от съвършено познание и изначална мъдрост.
Чрез неговата светлина се проявяват всички неща.
Светлината на мъдростта е силен блясък,
Лампата на мъдростта, светлината на странстващите,
Това е блестяща яснота на възвишеното величие:
Върховната мантра, притежателят на мантра и царят осъзнатост,
Царят на тайната мантра, който носи велики ползи.
Тантрата „Скъпоценната пламтяща Светлина: Разкошното Златно цвете”99 казва:
Във всеки регион на света,
Осъзнатостта е безгранична, проявяваща се от само себе си,
Въпреки това никой не забелязва…
Светлината на водното ласо за далечен улов
Натрупва форма в истинската природа на нещата,
Светилникът на самовъзникващото познание прогонва
Всяко съмнение към средствата.
Светилникът на празния диск от светлина
Смесва и свързва самсара и нирвана.
Светилникът на изцяло чистия простор
Ще породи прогреса на йогите…
Във великата изначална чистота, като неин израз,
Е спонтанната сияйност,
Която не е измислена от никого.
Това е нейната природа от самото начало.
В пустото пространство,
Проявленията са непрестанни.
Те пребивават във великата и самовъзникваща есенция.
Тантрата „Съвършеното Мъжество на Лъва”100 казва:
Ема!
В центъра на твоето сърце
Обитава осъзнатост,
Пребивавайки и като средствата, и като мъдростта,
Проявявайки се във формата на божествените майка и баща.
И още:
Е МА ХО! Ако не познаваш тялото, което превъзхожда явленията, наблюдавай тялото на ваджра нишките на осъзнатостта. Ако желаеш да разпознаеш природата на мъдростта на феномените, запознай се със самовъзникващата мъдрост на осъзнатостта… Ако искаш да постигнеш петте очи на съвършената осъзнатост101, наблюдавай тялото на ваджра нишките на осъзнатостта!
По подобен начин, ако желаеш да разбереш мъдростта на Будите, ако искаш да разбереш всички явления по същество и в детайли, се казва, че трябва да наблюдаваш тялото на ваджра нишките:
Дворецът на осемкратно фасетирания скъпоценен камък,
Дворецът на каналите, които съдържат движението,
Дворецът на черепа, ковчежница от кости,
Дворецът на взиращите се очи:
В тези четири огромни дворци,
Пребивава могъщата тайна на Тайната Мантра,
Неподвижна кая на самоосъзнатост.
Извира мощно от техните врати
На пътя и се разтваря в пустото пространство.
Тази абсолютна изначална мъдрост може да се появи във всяка форма,
Която е съвършена в състоянието, от което се проявява.
Във великата и абсолютна реалност,
Ти наблюдаваш ваджра нишките.
Проявленията, колкото и многобройни да са,
Все пак са едно цяло във абсолютната реалност…
Ваджра нишките са безпогрешни;
Грешките възникват в умовете по пътя…
Същинската природа е собствената осъзнатост,
Каите, които се проявяват, са признаците за това.
Същността е непроменящата се пълна истина,
Блестяща, прекрасна, сияйна.
Във велико блаженство, Ваджра семето
Е освободено от причини и условия.
Това е съвършената абсолютна реалност,
Която обитава пустотата, надарена с умели средства.
Освен това, когато се разглежда използването на проявленията на естествената сияйност като път, то „Съкратената Калачакра Тантра” казва:
По отношение на върховното познание, изначалната мъдрост, ума и неговото изражение има десет аспекта. Упълномощаването, което прониква тази неопетнена природа подобно на луната, която е като отражение в огледало – там, където се ражда неизменното блаженство на нирвана, взаимно възникващо и непроменливо – представлява четирите упълномощавания. Онзи, който има образа на Просветлението в своето сърце и уста, е славният учител102.
И още:
В неговия център са формите на Буда, които нямат характера на обекти (на познание). Те са много и това е Самбогакая. Йоги трябва да гледа безоблачното небе с неподвижен и стабилен взор.
Така е казано. Самая! Моля се за това – със своята доброта Дакините на абсолютния простор да разкрият учението и да предоставят постижения.
Алала-хо махасидхи хум
Alala-ho mahasiddhi hum