В началото можем да използваме Седемредовата молитва като част от практиката Гуру Йога. Тя създава благоприятни условия за реализация на изначалната мъдрост. След това, с помощта на напълно квалифициран учител, трябва да постигнем ясно разбиране за основните положения на общите пътища на умелите методи и освобождението, както и за върховния и бърз път на Великото Съвършенство. После трябва да превърнем това в сърцето на нашата практика и да медитираме с усърдие. Това е начина да постигнем увереност във възгледа, както е обяснено в обобщаващите коренни инструкции; и така практикуващият може да постигне нивото на Видиядара.
С необратима вяра в Гуру Ринпоче, гледайки на него като на въплъщение на всички убежища, трябва да медитираме върху него, да го визуализираме над върха на главата си, молейки се силно със седемте ваджра реда (на Седемредовата молитва). От тялото на Гуру се излива поток от нектар, който пречиства всички наши болести и всички зли сили, на които сме станали жертва, както и всички грехове, замърсявания и страдания на тяло, реч и ум. Всички тези негативи ни напускат под формата на гной, кръв, паразити, мътна течност и разни други нечистотии. Накрая, като сол, която се разтваря във вода, тялото ни се разтваря в чиста течност, която се излива в зейналата уста на Яма – владетеля на смъртта – и всички други зли сили и духове под земята, на които дължим кармичните си дългове, така че тези кредитори да бъдат напълно удовлетворени. Така всички зли сили и кармични грехове са пречистени и се разтварят във пустота.
След това трябва да медитираме върху телата си във формата на сияйното тяло на идам божеството, към което изпитваме близост, и трябва да смятаме, че Гуру Ринпоче, визуализиран над главата ни, се спуска в центъра на осемлистния лотос на нашите сърца и се слива в един вкус с неунищожимата есенция. След това трябва да останем в състояние на медитативно равновесие в изначалната мъдрост на великото блаженство.
В следмедитативния период трябва да възприемаме всичко, което се появява, като чистата земя на Буда, населена с божества. Трябва да използваме действията на ядене, ходене и седене като част от практиката, възприемайки ги като даряване към божествата или като обиколка на мандала и т.н. съответно. Когато си лягаме, трябва да визуализираме учителя в центъра на сърцата си и да практикуваме по съответния начин. Така в ежедневното си поведение трябва постоянно да полагаме усилие като непрекъснат, непрестанен поток, като превръщаме всичко, което вършим, в добродетел.
Трябва да визуализираме Гуру Ринпоче в небето пред себе си и да му се молим, правейки дарения и възхвалявайки го. Това е начинът да получим благословиите на неговото тяло, реч и ум. Такива молитви са от много голямо значение. Тъй като, общо казано, всички съвършени качества от висшите сфери и върховното превъзходство на Просветлението се проявяват, когато следваме учител. Това особено важи за реализацията на дълбокия път121, която изцяло зависи от приемането на благословиите на учителя. Както се казва:
Абсолютната и взаимновъзникваща мъдрост
Идва само чрез натрупване на заслуги и изчистване на всички грешки
И от благословиите на реализирани Гуру.
Да се търси някъде другаде – трябва да разберете – е глупост.
И още:
Освен това тя е взаимно възникваща и неизразима.
Няма да я откриете никъде другаде,
Освен чрез навременните учения на Гуру
И от добродетелта на вашите заслуги. Знайте това!
За да се реализира най-висшата изначална мъдрост, трябва да изучаваме текстовете на сутрите и тантрите заедно с коментарите към тях. В частност, трябва да се запознаем с коренните инструкции, които директно ни въвеждат в голата изначална мъдрост, съюза между пустота и проявление. По такъв начин ще можем да разсеем всички съмнения относно възгледа. След това, като полагаме усилия в съответствие с разбирането и опита си по пътя на умелите средства или по пътя на освобождението, ние ще получим плодовете в настоящето и в абсолютен смисъл.