Авалокита, Скт.; Тиб. spyan ras gzigs. Виж Авалокитешвара.
Авалокитешвара, Скт.; Тиб. spyan ras gzigs. Бодисатва, смятан за въплъщение на състраданието на всички Буди. Той също е смятан за самбогакая в тройното групиране, в което Амитаба е дармакая, а Гуру Падмасамбава е нирманакая.
Агама, Скт.; Тиб. lung. Езотерични учения, които изясняват тантрите. В класификацията на тантра от школата Нингма вътрешните тантри се делят на три групи: махайога, ануйога и атийога. В същата тази система тези три групи се обозначават също като rgyud, lung и man ngag (Скт. съответно tantra, agama и upadesha), където махайога се счита за tantra (rgyud), ануйога се счита за изясняване (agama, или lung), а atiyoga се счита за коренна инструкция (upadesha, или man ngag).
Амитаба, Скт.; Тиб. ‘Od dpag med; букв. безгранична светлина. Буда от семейството на Лотоса, символизиращ речта на всички Буди.
Амрита, Скт.; Тиб. bdud rtsi; букв. амброзията, която побеждава демона на смъртта. Напитка на безсмъртието и символ на мъдростта.
Анутара Тантра, Скт.; Тиб. bla na med pa’i rgyud; букв. ненадмината тантра. Четвъртият и най-висок клас на тантра според четирикратната класификация на тантрите, предпочитан в Новата традиция. Тя съответства на трите вътрешни тантри (маха, ану и ати) в сравнение с трите външни тантри (крия, чария и йога) от шесткратната класификация на Нингма.
Буда-поле, Скт. buddhakshetra, Тиб. zhing khams. Общ термин за сфера или измерение, в което живее Буда. Буда-полетата се категоризират според трите каи, които се възприемат само от същества със съответна реализация. В допълнение има чисти земи или полета, излъчвани от Буди и Бодисатва с много високо постижение, до които съществата с подходяща карма и заслуги имат достъп и в които те са в състояние безпрепятствено да напредват по пътя. Тези чисти земи са подобни на буда-полетата на нирманакая и се категоризират според местоположението им, дали са в небето (mkha ‘spyod), на земната повърхност (sa spyod) или дори в подземните райони (‘og spyod). Славната Медно-оцветена планина на Гуру Падмасамбава, планината Потала на Авалокитешвара, скритата земя Шамбала и т.н. се считат за чисти земи от този род.
Ваджра, Скт.; Тиб. rdo rje. Вещество, сходно с адамант или диамант. Понякога наричано гръмотевичен удар, това е емблема на неразрушимост. Под формата на ритуално приспособление, редовно използвано в тантрически церемонии, ваджрата е символ на умелите методи, т.е. състрадание, и е съчетана с камбаната (Скт. Ghanta; Тиб. Dril bu), символизираща мъдростта на пустотата.
Ваджрадара, Скт.; Тиб. rdo rje ‘chang; букв. който държи ваджра. Името на самбогакая Буда, който е обединението на петте просветлени линии. Понякога Ваджрадара се приравнява със Самантабадра.
Ваджраяна, Скт; Тиб. rdo rje theg pa. Вижте: резултатния път.
Вайбхашика Скт.; Тиб. bye brag smra ba. Първата от системите на принципите на Хинаяна, в която неделимите частици на материята и неделимите моменти на съзнанието се разглеждат като абсолютни истини.
Вайрочана, Тиб. ba’i ro tsa na (осми век). Един от първите тибетски ученици на Гуру Ринпоче и на Шантаракшита (от когото е ръкоположен и от когото е получил името си). Той също бил ученик на китайския майстор Шри Симха и освен това получил учения за чистото възприятие директно от самия Гараб Дордже, като по този начин се превърнал в един от проводниците, по които в Тибет се въвеждат ученията на Великото Съвършенство. Той беше един от най-ранните и велики тибетските преводачи на будистки сутри и тантри.
Видиядара, Скт.; Тиб. rig ’dzin; букв. притежател на осъзнатост или притежател на знания. Същество с високо постижение във Ваджраяна. Според традицията на Нингма има четири вида видиядара, съответстващи на десетте (или единадесет) нива на реализация на сутра учението.
Вътрешна Тантра, Тиб. nang rgyud. Вижте анутара тантра.
Гуру Чокий Уангчук, Тиб. gu ru chos kyi dbang phyug (1212–70). Един от петте „крале тертони“, които били най-големите от откривателите на съкровища.
Дака, Скт.; Тиб. dpa ’bo; букв. герой. Титла, използвана в тантрите за обозначаване на мъжки бодисатви; мъжкият еквивалент на дакини. Вижте също дакини.
Дакини, Скт.; Тиб. mkha’ ’gro ma. Представяне на мъдростта в женска форма. Дакините са разделени в няколко класа. Има дакини на мъдростта, които са напълно просветлени, и светски дакини, които притежават различни духовни сили. Дакините на мъдростта са класифицирани в пет групи според петте просветлени линии на Татагата, Ваджра, Скъпоценното бижу, Лотоса и Действието. Вижте също петте просветлени семейства.
Дамару, Скт.; Тиб. da ma ru Малък ритуален барабан, традиционно направен от върховете на два черепа, закрепени един към друг.
Дармадату, Скт.; Тиб. chos dbyings. Всеобхватният простор на абсолютната реалност; пустотата на явленията, която е неотделима от появата им.
Дармакая, Скт.; Тиб. chos sku. Буквално „тялото на дарма“. Според контекста, това се отнася за измерението на пустотата на Просветленото Съзнание. Алтернативно, това може да показва обединението на пустота и сияйна изначална мъдрост.
Дармата, Скт.; Тиб. chos nyid. Друг термин за пустотата; природата на явленията.
Дармачакра, Скт.; Тиб. chos kyi ‘kho lo; букв. канал-колело на реалността. Вижте чакра.
Две Истини, Тиб. bden gnyis. Двойният статус на всяко явление: привидно съществуване на относително ниво и пустотата от действително съществуване на абсолютно ниво. Тълкуването на учението за двете истини е критерият, по който се разграничават различните нива на системите от будистки принципи.
Джамбудвипа, Скт.; Тиб. ‘Dzam bu’i gling. Името, дадено на нашия свят в космологичната система на древна Индия.
Джамянг Кхиенце Уангпо, Тиб. ’jam dbyangs mkhyen brtse dbang po (1820–92). Една от най-великите фигури в най-новата история на традициите на Сакя и Нингма и един от основните основатели на движението Риме, несектантското движение в Източен Тибет. Той беше голям откривател на съкровища, тъй като се смяташе за последен от петте „царе тертони“.
Джнанасатва, Скт.; Тиб. ye shes sems dpa’; букв. същество на изначалната мъдрост. Призован, в контекста на практиката на етап на генерирането (bskyed rim), от простора на мъдростта на дармакая. След това се слива и пребивава в сърцето на самаясатва (съществото на обетите), а именно, визуализираното медитативно божество.
Идам Божество, Тиб. yi dam. Тантрическо божество, в мъжка или женска форма, представляващо различни аспекти на Просветлението. Идамите могат да бъдат мирни или яростни, а върху тях се медитира според естеството и нуждите на отделния практикуващ.
Йеше Цогял, Тиб. ye shes mtsho rgyal. Най-изявената ученичка и тибетската спътница на Гуру Падмасамбава. Тя сама по себе си бе велика учителка и изигра решаваща роля в скриването на термите, или ученията съкровища. Вижте нейната автобиография, Дамата на Родения от Лотос.
Калпа, Тиб. bskal pa. Период от време, съответстващ на цикъл на формиране, продължителност и унищожаване на вселена, последван от период на празнота, според космологията на древна Индия.
Кама, Тиб. bka ‘ma. Име на дългата устна линия на предаване на учението от Буда надолу до учениците в наши дни.
Кая, Скт.; Тиб. sku; буквално тяло. Според Махаяна, основата на просветлените качества на Просветлението, като цяло се подразделя на дармакая, или „дарма тяло” (аспект на пустотата), и рупакая, или „тяло на формата” (аспект на проявлението). Дармакая е начинът на пребиваване на самото Просветление; възприема се само от Буди. Рупакая е средството, чрез което един Буда може да бъде възприет от същества с още нереализирана Буда природа. Тя се подразделя на самбогакая, „тялото на наслада“ (аспекта на яснота), който може да бъде възприет от великите Бодисатви на десетото ниво на реализация, и нирманакая, „тяло на проявление“, обозримо за обикновените същества.
Манджушри, Скт.; Тиб. ’jam dpal. Бодисатва на десето ниво и олицетворение на мъдростта на всички Буди.
Майтрея, Скт.; Тиб. byams pa; букв. любящият. Бодисатва на десето ниво, сега пребивава като регент на Буда в рая на Тушита. Когато епохата на Шакямуни приключи, Майтрея ще се прояви в света като петия Буда на тази щастлив калпа. Вижте също щастливата калпа.
Мандала, Скт.; Тиб. dkyil ‘khor; букв. център и обиколка. Термин с многобройни значения. Най-общо, това означава проста кръгова подредба на дарове. По-задълбочено се отнася до конфигурацията на божествата в тяхната свещена среда, както е визуализирана в етапа на генериране. И накрая, тя може да се отнася до естествения, спонтанно присъстващ простор на изначалната мъдрост.
Мантра, Скт.; Тиб. sngags. Срички или формули, които, когато са рецитирани с подходяща визуализация и т.н., защитават ума на практикуващия от обикновените възприятия. Те са призиви към идам божество и проявления на божеството под формата на звук.
Медно-оцветена планина, Тиб. zang mdog dpal ri. Име на чистата земя на Падмасамбава, или Гуру Ринпоче. Вижте също Чамара.
Наланда. Един от най-важните монашески университети на средновековна Индия. Той се намирал в родното място на Шарипутра на север от Бод Гая (в днешен Бихар), недалеч от върха на Лешояда, където Буда изложил своето учение за съвършенството на мъдростта. Наланда нарасна до огромни размери; той е бил известен в цяла Азия и е бил посещаван и управляван от много от най-големите майстори на будизма Махаяна. Основан през втория век и унищожен от армиите на Мохамед Хаджи през 1235 г., Наланда съществува хиляда години.
Нгари Ригдзин, Тиб. mnga ‘ri rig’ dzin (1487–1542). Иначе известен като Нгари Пенчен Пема Вангял (mnga ‘ri pan chen pad ma dbang rgyal), тертон и учен, известен с трактата си за трите обета (sdom gsum rnam nges), в който излага и защитава позиция на школата на Нингма.
Нгаяб, Тиб. rnga yab. Виж Чамара.
Нингма, Тиб. rnying ma. Виж Старата традиция
Нирманакая, Скт.; Тиб. sprul sku. Виж Кая.
Нова Традиция, Тиб. gsar ma. Начин на назоваване на училищата на тибетския будизъм, основани през по-късния период на превода на санскритски текстове на тибетски, който съвпада с периода на възстановяване на учението след преследването от цар Лангдарма през единадесети век.
Одияна, Скт.; Тиб. o rgyan. Според съвременната наука, древно царство, разположено в долината Суат, разположено в сегашната северозападна гранична провинция на Пакистан. Било прочуто като люлката на ученията за Тайната мантра и често е наричано в тибетската литература като земята на дакини (mkha ‘gling gling).
Орджен, Тиб. o rgyan. Тибетската форма за Одияна. Виж Одияна.
Осем класове на богове и демони, Тиб. lha ‘dre sde brgyad. Класификация на светските духове в категориите ging, dü, tsen, yaksha, rakshasa, mamo, rahula и naga. На вътрешно ниво те съответстват на осемте вида съзнание, а именно на петте сетивни съзнания, менталното съзнание, замърсеното съзнание, което се възприема като „Аз“, и съзнанието на алая, основата на ума, която е като хранилище на кармични семена и тенденции на навици.
Осем проявления на Гуру Ринпоче, Тиб. gu ru rin po che’i mtshan brgyad. Имената на осем знаменити проявления на Гуру Падмасамбава, както е описано в мистичните му биографии. Те са Падмасамбава, Лоден Чоксе, Падма Гялпо, Нима Озер, Сенге Драдок, Шакя Сенге, Дордже Дроло и Ваджрадара от Одияна.
Основата, Пътя и Плода, Тиб. gzhi lam ’bras bu. Тройната структура, според която всяка будистка система изразява цялостния си възглед. Най-общо казано, основата е истинското състояние на явленията (така, както това се възприема в дадена система), пътят се състои от медитацията, извършена в рамките на този възглед, а плодът е крайният резултат от практиката. В тантра системата се разбират като образуващи единен континуум (това е буквалното значение на думата тантра). С други думи, качествата на пътя и плодовете вече присъстват – в потенциала на основата.
Парамита, Скт.; Тиб. pha rol tu phyin pa. Трансцендентно съвършенство или добродетел, практикуването на които води до Просветление. Има шест парамити: щедрост, етична дисциплина, търпение, усърдие, концентрация и мъдрост.
Пема Гарванг Чиме Юрдунг Лингпа, Тиб. pad ma gar gyi dbang phyug chi med gyung drung gling pa (1813–99). Името на тертона Джамгьон Конгтрул, признат за въплъщение на Вайрочана – един от първите, както и най-големият, от тибетски преводачи. Джамгьон Конгтрул играе важна роля в развитието на движението Риме в Източен Тибет. Той бил плодовит автор с огромна ерудиция, изключително реализиран майстор и тертон, или откривател на съкровища.
Пет Просветлени Линии, Тиб. rigs lnga. Петте линии на Татагата, Ваджра, Скъпоценност, Лотос и Действие. Те са представени от пет Буди (съответно Вайрочана, Акшобия или Ваджрасатва, Ратнасамбава, Амитаба и Амогасиди), които съставляват петте аспекта на Просветлението. Те се разглеждат като естеството на петте агрегата и съответстват на петте мъдрости, възникващи, когато петте емоционални замърсявания са пречистени и преобразени.
Пет агрегата, Скт. skandha, Тиб. phung po lnga. Петте съставни части – един физически и четири ментални, които се откриват, когато, в търсенето на себе си, човешката „личност“ е подложена на аналитично изследване. Те са материалната форма, или тяло, чувства, възприятия, обуславящи фактори и съзнание. Събирането на тези агрегати създава впечатление за „аз“.
Планината Меру, Тиб. ri rab. Великата планина в центъра на универсална система според космологията на древна Индия.
Ракшаса, Скт.; Тиб. srin po. Клас опасни демони, поглъщащи плът.
Ратна Лингпа, Тиб. rat na gling pa (1403–78). Велик тертон и първият съставител на Нингма тантрите (rnying ma rgyud ‘bum).
Раху, Скт.; Тиб. sgra gcan. Митичен демон, който се смята, че поглъща слънцето и луната, като по този начин причинява затъмненията.
Резултатен път, Тиб. ’bras bu’i theg pa, Ваджраяна или Тайната мантра, която приема чистата природа на ума не като цел, която трябва да се постигне в някакъв момент в бъдещето, а като действителния път на практиката.
Садана, Скт.; Тиб. sgrub thabs; букв. метод на практика. Систематизирана практика на етапа на генерирането, включваща много стъпки, включително йога, свързана с тялото, речта и ума на божеството
Самантабадра, Скт.; Тиб. kun tu bzang po. Изначалният Буда, който никога не е изпадал в заблуда; символичното олицетворение на осъзнатостта; постоянно присъстващата и светла природа на ума.
Самая, Скт.; Тиб. dam tshig. Тайнствената връзка и ангажираност във Ваджраяна, установена между учителя и учениците, на които се предоставя упълномощение. Самая връзка съществува и между учениците на един и същи учител и между учениците и тяхната практика.
Самбогакая, Скт.; Тиб. longs spyod rdzogs pa’i sku. Виж кая.
Сараха (около Десети век). Индийски махасидха, или майстор на високи постижения. Той е автор на три известни цикъла на дохи, или песни за реализация.
Саутрантика, Скт.; Тиб. mdo sde pa. Името на принципната система, принадлежаща на Хинаяна, отличаваща се със сложната си система на логика и епистемология.
Светлина на Лотос, Тиб. pad ma ‘od. Име на двореца на Гуру Падмасамбава в чистата му земя, славната Медно-оцветена планина Чамара. Вижте също Чамара; Медно-оцветена планина.
Сидхи, Скт.; Тиб. dngos grub. Постижения, придобити в хода на духовния път. Сидхите са от два вида: „обикновените“ постижения на различни свръхестествени сили и върховното постижение, а именно постигането на Просветление.
Стара Традиция, Тиб. rnying ma. Първоначалната традиция на будисткото учение в Тибет, датира от осми век, понякога наричана Старата школа на превод, така наречена в контраст с училищата от традицията на Новия превод, основана от дванадесети век нататък.
Сугата, Скт.; Тиб. bde bar gshegs pa; букв. този, който е отишъл, или пребивава, в блаженството. Синоним на Буда.
Сугатагарба, Скт.; Тиб. bde gshegs snying po; букв. същността на Сугата. Ясната и пуста природа на ума. Синоним на татагатагарба, природата на Буда, присъстваща във всяко съзнателно същество.
Тайната Мантра, Тиб. gsang sngags. Друго име за Ваджраяна. Вижте резултатния път.
Такшам Самтен Лингпа, Тиб. stag gsham bsam gtan gling pa (XVII век). Известен майстор и тертон от традицията на Нингма. Сред откритите от него текстове фигурира автобиографията на Йеше Цогял, преведена на английски като Дамата на Родения от Лотос.
Тантра, Скт.; Тиб. rgyud; букв. континуум. Текстовете на Ваджраяна будизма, разясняващи естествената чистота на ума. Вижте също агама.
Татагата, Скт.; Тиб. de bzhin gshegs pa; букв. този, който е отишъл така. Синоним на Буда
Татагатагарба, Скт.; Тиб. de gshegs snying po; букв. същността на Татагата. Виж също: сугатагарба.
Тенма Богини, Тиб. brten ma bcu gnyis. Дванадесет женски духове, свързани с планинските вериги в Тибет, които в присъствието на Гуру Падмасамбава се заклели да защитят религията и хората от Тибет.
Тердаг Лингпа, Тиб. gter bdag gling pa (1646–1714). Друго име на Минлинг Терчен Гюрме Дордже. Известен тертон и основател на манастира Миндролинг, основен център на традицията на Нингма в Централен Тибет. Тердаг Лингпа състави кама Нингма – колекцията от дългите (устни) линии на школата Нингма, и направи сборник от всички по-ранни терми, или съкровищни учения.
Терма, Тиб. gter ma; букв. съкровище. Учения и благословени вещества, скрити главно от Гуру Падмасамбава, които ще бъдат разкрити по-късно, във време, когато те ще бъдат по-полезни за света и неговите обитатели.
Тертон, Тиб. gter ston; букв. откривател на съкровище. Прераждания на завършените ученици на Гуру Падмасамбава, които откриват и разкриват скритите от него и спътницата му Йеше Цогял духовни съкровища.
Торма, Тиб. gtor ma. Ритуален дар, с повече или по-малко сложен дизайн, направен обикновено от тесто, но понякога от глина.
Трекчьо, Тиб. khregs chod. Вижте тъогал.
Три измерения на съществуването, Тиб. sa gsum. Най-общо трите измерения са над, върху и под земята. Понякога този термин се отнася до трите области на будистката космология. Вижте също три сфери.
Три Корена, Тиб. rtsa gsum. Трите обекта на убежище, за които се говори в ученията на тантра: гуру, коренът на благословенията; божество идам, коренът на постиженията; и дакини, коренът на просветлените дейности. Трите корена са тантрическия паралел на Трите убежища от ученията на сутрата.
Три свята, Тиб. khams gsum. Вижте трите сфери
Три сфери, Тиб. khams gsum. Три измерения, които заедно представляват единна световна система. Това са сферата на желанията (включващо шестте царства на боговете, войнствените богове, хората, животните, гладните духове и адските същества), последвана от райовете на сферите на формата и безформието.
Три Убежища, Тиб. skyabs gsum. Буда, Дарма и Санга. Сангата се състои от духовната общност на онези, които са достигнали основите на реализация.
Трите тайни на Буда, Тиб. gsang ba gsum. Просветеното тяло, реч и ум. Наричан още трите ваджри.
Тьогал, Тиб: thod rgal. Практика на Великото Съвършенство, която се фокусира върху спонтанно присъстващия „аспект на яснота“ на абсолютната реалност. За разлика от това, трекчьо се фокусира върху аспекта на изначалната чистота.
Упадеша, Скт.; Тиб. man ngag; букв. коренни инструкции. Вижте също агама.
Чакра, Скт.; Тиб. Khor lo; буквално колело или канал-колело. Конфигурация от напречни спици или канали, подобни венчелистчета, наподобяващи колело, която се поддържа от централния канал. В зависимост от това коя тантра се разглежда, се споменават четири или шест чакри. Дармачакра е колелото-канал, разположено на нивото на сърцето.
Чамара, Скт.; Тиб. rnga yab. Името на субконтинент, разположен на юг и запад от континента Джамбудвипа (нашия свят) според будистката космология. Именно тук е разположена славната Медно-оцветена планина, буда-полето на Гуру Падмасамбава.
Четири ваджри, Тиб. rdo rje bzhi. Символ на неразрушимото просветлено тяло, реч, ум и изначалната мъдрост.
Чиста Земя, Тиб. mkha ‘spyod. Вижте буда-поле.
Щастлива Калпа, Тиб. bskal pa bzang po. Името на настоящата калпа, наречена така, защото хиляда вселенски Буди ще се появят в течение на нея. Буда Шакямуни е четвърти в серията.